Vários corpos em um só: nuances poéticas e políticas e a análise das obras de La Ribot
DOI:
https://doi.org/10.58786/rbed.2024.v3.n5.64045Keywords:
Corpo feminino. Corpomídia. Performatividade de gênero; La Ribot.Abstract
This article aims to investigate the relevance of the female body in the works of the Spanish dancer and performer La Ribot, due to her bold, expressive capacity and diverse materiality. To this end, we will initially briefly address biographical aspects of the artist highlighted here. A brief analysis of four pieces by the artist will also be carried out: piece nº 14 (1997), piece Narcisa nº 16 (1997), piece nº 27 (2000), and Chair (2000). To make such an analysis possible, we recruited the concept of Corpomedia by Christine Greiner (2005), the notion of the theory of gender performativity by Judith Butler, and references from the field of photography, such as Susan Sontag (2004). The creation procedures and aesthetics developed by the artist La Ribot over the last 50 years put the female body in evidence, and in all its power in contemporary time-space.
References
BAAMONDE, Maria Eugenia Romero. La Ribot: Corpo Cero na Escena Expandida. Estúdio, Lisboa, v. 7, n. 13, p. 130-137, mar. 2016. Disponível em:
<http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S164761582016000100014&lng=p>. Acesso em 20 dez. 2023.
BOUGER, Cristiane. Entrevista com La Ribot. Relâche – Revista Eletrônica da Casa Hoffmann. Curitiba, 2004. Disponível em: <https://casahoffmann.org/wp-content/uploads/2020/04/La-Ribot-Entrevista.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2024.
BUTLER, Judith P. Bodies that matter: on the discursive limits of “sex”. Nova York e Londres: Routledge, 1993.
_____________. Actosperfomativos e constituição de género. Um ensaio sobre fenomenologia e teoria feminista. In: MACEDO, Ana Gabriela; RAYNER, Francesca (Org.). Gênero, cultura visual e perfomance. Antologia crítica. Minho: Universidade do Minho/Húmus, 2011.
_____________. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Judith P. Butler; tradução Renato Aguiar. – 1. ed. – Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
BITTENCOURT, Adriana; SETENTA, Jussara: O CORPOMÍDIA QUE DANÇA: PROCESSOS ENUNCIATIVOS DE SIGNIFICAÇÃO. I ENECULT- UFBA. Disponível em: <http://www.cult.ufba.br>. Acesso em 10 fev. 2024.
CABOALLES, Álvaro. Práctica Escénica Feminista. Espanãs S.XXI. Acotaciones: revista de investigación teatral, ISSN 1130-7269, Nº. 41, 2018; págs. 57-74. Disponível em: <https://www.resad.com/Acotaciones.new/index.php/ACT/article/view/284/356>. Acesso em: 20 fev. 2024.
FARINA, Cíntia. Arte, corpo e subjetividade: estética da formação e pedagogia dos afetos. 2005. 406f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Departamento de Teoria e História da Educação, Programa Doutoral: "Educação e Democracia", Universidade de Barcelona, Barcelona, 2005.
GOLDBERG, Roselee. A Arte da Performance: do fututismo ao presente. Trad.
Jefferson Luiz Camargo e Rui Lopes. Lisboa, Orfeu Negro, 2012.
GREINER, Christine. O Corpo: Pistas para estudos indisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005.
PONZIO, Ana Francisca. La Ribot usa corpo como pôster mutante. 2000. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq1007200025.htm>. Acesso em: 20 fev. 2024.
PORTILLA, Amparo Écija. Danza distinguida, las piezas de La Ribot. Boletín de Arte nº 32-33, Departamento de História del Arte, Universidad de Málaga, 2011-2012, págs. 233- 249.
KATZ, Helena. A Natureza Cultural do Corpo. In Revista Fronteiras, vol. III, nº 2, pg. 65-75, 2001.
SONTAG, Susan: Sobre fotografia. Companhia das Letras. SP, 2004.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Revista Brasileira de Estudos em Dança are
responsible for the content of signed articles and retain copyright.
They grant the journal the right of first publication with the work simultaneously
licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 License
(Open Archives Initiative - OAI). This feature, used for open-access journals,
allows sharing work for non-commercial purposes and acknowledges
authorship. If the text is later published in another vehicle, the author
must inform that it was initially published as an article in the Revista Brasileira
de Estudos em Dança. Therefore, even if the journal owns the first publication,
authors are entitled to publish their work in institutional repositories or on
their personal pages, even if the editorial process has not been completed.
The journal reserves the right to make normative, orthographic, and grammatical changes to maintain the language standard, respecting the authorial style.