The use of the 3F’s - feeling, flow, flava - as an ethnic analysis system - aesthetic in dance
knowledge production on Hip Hop, stem from Breaking
DOI:
https://doi.org/10.58786/rbed.2024.v3.n5.64161Abstract
Breaking culture is a means of producing, maintaining, transmitting and co-creating knowledge, anchored in African cosmologies and African-American diaspora. Its framework includes the categories of the 3F’s - Feeling, Flow and Flava - as indicators for the technical and qualitative analysis of the dance of the members of its community. Despite being well known and already established in its environment, with records and subtexts on its use, practice and functionality, until now there has been no specific writing on its functioning as a system of ethnic, ethical and aesthetic analysis in dance. We use the material about Breaking by Tricia Rose, Imani K. Johnson, Joseph Schloss and Moncell Durden. And use Muniz Sodré, Eduardo Oliveira and Jairson Bispo to reflect about ancestry in dance. With this, we hope to amplify the space for critical-reflexive thinking and the production of Knowledge in dance based on Breaking with its community in the academic sphere.
References
ADICHIE, Chimamanda. "O Perigo de uma única História". Palestra traduzi-da e legendada em português) no TED TALKS - Conversas Rápidas). Ox-ford University. Oxford, Inglaterra, julho de 2009. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=EC-bh1YARsc. Acessado 15/04/ 2010.
BENISTE, José. Dicionário Yorubá: Português. 5 ed. - Rio de Janeiro: Ber-trand Brasil, 2020.
BISPO, Jairson Pereira. Movediço estudo de chão. 2021. 97f. Dissertação de Mestrado em Dança – Programa de Pós-Graduação em Dança, Escola de Dança, Universidade Federal da Bahia, Salvador/BA.
BONA, Dénètem T. Cosmopoéticas do refúgio. Trad. Milena P. Duchiade. Florianópolis-SC: Editora Cultura e Barbárie, 2020.
DORNELES, Dandara R. Palavras Germinates: entrevista com Nego Bis-po. Identidade!. São Leopoldo, v.26, n. 1 e 2, p14-26, jan./dez. 2021. ISSN 2178-437X
FREITAS, Elaine Daniely Miranda. Freeze: o ápice do bboy no Breaking. 2013. 72f. (Monografia) obtenção parcial do título de Licenciatura Plena em Dança pela Escola de Teatro e Dança da Universidade Federal do Pará, Belém.
GONÇALVES, Joana Brauer. Bohemian rhapsody: performance, ritual e re-lações de gênero no Breaking. 2012. 172f. Dissertação de Mestrado em An-tropologia Social - Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais.
JOHNSON, Imani K. Dark Matter in Breaking Cyphers: the life of africanist aesthetics in global Hip Hop. [recurso eletrônico]. US: Oxford University Press, 2022.
LEPECKI, André. Coreopolítica e coreo-polícia. Ilha Revista de Antropolo-gia. Florianópolis, v. 13, n. 1,2, p. 041–060, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/2175-8034.2011v13n1-2p41 . Acessado em: 15/05/2024.
MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. 1ª ed. - Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.
MONCELL, Durden Intangible Roots. Everything remains raw: a historical perspective of Hip Hop dance. Youtube, 19 de outubro de 2022. Disponível em: https://youtu.be/-F-j5aXs_o4. Acessado em: 14/06/2023.
SODRÉ, Muniz. Pensar Nagô. Petrópolis- RJ: Editora Vozes, 2017.
OLIVEIRA, Adriele Albuquerque De. Danças Urbanas: desmistificando con-ceitos do gênero feminino no Breaking. 2021. 38f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação). Curso de Licenciatura em Dança da Universidade do Estado do Amazonas.
OLIVEIRA, Eduardo. Ensaios de Filosofia Africana. Instituto Conhecimento Liberta. videoaula 09 (1:30:22) 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=SkSz_d335c8&feature=youtu.be. Aces-sado em: 14/11/2023.
OLIVEIRA, Eduardo. FILOSOFIA POP. Spotify, 2016. #030 - Filosofia Afri-cana: ancestralidade. (1:48:12). Disponível em: https://open.spotify.com/episode/3OvEiYdJTSAKZZ1CkWlv2i?si=nda51T_5Thy1KhUkToG0CQ
OLIVEIRA, Louise L. Corp(O)ralidades: processos diferenciados de ensino-aprendizagem em dança. 2022. 55f. Trabalho de Conclusão de Curso (Gra-duação) - Instituto Federal de Brasília - IFB/Campus Brasília.
OLIVEIRA, Louise L. Fotos dos cards para a ANDA. 2023. Papel kraft recor-tado em formato de mobile com impressões circulares de referências biblio-gráficas e QR codes de vídeos na internet para interação e análise de dan-ça.
OZZILOST. The Freshest Kids. Youtube, 22 de março de 2012. Disponível em https://youtu.be/lKb1vszkeC8. Acessado em: 14/06/2023.
ROSE, Tricia. Barulho de preto [recurso eletrônico]: rap e cultura negra na América contemporânea. Trad. Daniela Vieira; Jaqueline Lima Santos. 1ª. ed. São Paulo: Perspectiva, 2021.
SANTOS, Michael Stefferson Silva Dos. Dança Breaking: Contexto, estilos e procedimentos em ensino e aprendizagem. 2023. 107f. Trabalho de Con-clusão de Curso (Graduação) - Universidade Federal do Rio Grande do Nor-te, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Curso de Licenciatura em Dança. Natal-RN.
SCHLOSS, Joseph Glenn. Foundation: B-boys, b-girls, and hip-hop cul-ture in New York. Oxford University Press, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Revista Brasileira de Estudos em Dança are
responsible for the content of signed articles and retain copyright.
They grant the journal the right of first publication with the work simultaneously
licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 License
(Open Archives Initiative - OAI). This feature, used for open-access journals,
allows sharing work for non-commercial purposes and acknowledges
authorship. If the text is later published in another vehicle, the author
must inform that it was initially published as an article in the Revista Brasileira
de Estudos em Dança. Therefore, even if the journal owns the first publication,
authors are entitled to publish their work in institutional repositories or on
their personal pages, even if the editorial process has not been completed.
The journal reserves the right to make normative, orthographic, and grammatical changes to maintain the language standard, respecting the authorial style.