The use of the 3F’s - feeling, flow, flava - as an ethnic analysis system - aesthetic in dance

knowledge production on Hip Hop, stem from Breaking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2024.v3.n5.64161

Abstract

Breaking culture is a means of producing, maintaining, transmitting and co-creating knowledge, anchored in African cosmologies and African-American diaspora. Its framework includes the categories of the 3F’s - Feeling, Flow and Flava - as indicators for the technical and qualitative analysis of the dance of the members of its community. Despite being well known and already established in its environment, with records and subtexts on its use, practice and functionality, until now there has been no specific writing on its functioning as a system of ethnic, ethical and aesthetic analysis in dance. We use the material about Breaking by Tricia Rose, Imani K. Johnson, Joseph Schloss and Moncell Durden. And use Muniz Sodré, Eduardo Oliveira and Jairson Bispo to reflect about ancestry in dance. With this, we hope to amplify the space for critical-reflexive thinking and the production of Knowledge in dance based on Breaking with its community in the academic sphere.

Author Biographies

Louise de Oliveira, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Brasil.

Mestranda em Dança pela UFBA (desde 2023) - bolsista CAPES, formada em Educação Física pela FEF - UnB/DF (2006) e em Licenciatura em Dança pelo IFB - Campus Brasília/DF (2022); é membro da Crew BSBgirls desde 2006. Atua como artista performer da dança, artivista e arte educadora. Em seu trabalho e pesquisa acadêmica dialoga com questões de gênero, étnico-raciais e diáspora negra.

Maria de Lurdes Barros da Paixão, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Brasil

Artista, docente e pesquisadora da Dança e seus Processos Criativos, professora associada IV da Universidade Federal do Rio Grande do Norte- DEART/UFRN e Líder do Grupo de Pesquisa: LINC/ CNPq/UFRN. Desenvolve pesquisas sobre questões afrodiaspóricas, contra-dramatúrgicas e coreográficas na dança negra e da dança no cinema brasileiro e estrangeiro. Membro coordenadora do Comitê Temático: Dança e diáspora negra: poéticas políticas, modos de saber e epistemes outras da ANDA. Docente Permanente do Programa de Pós-graduação em Dança/Mestrado/Doutorado da UFBA/PPG/DANÇA.

References

ADICHIE, Chimamanda. "O Perigo de uma única História". Palestra traduzi-da e legendada em português) no TED TALKS - Conversas Rápidas). Ox-ford University. Oxford, Inglaterra, julho de 2009. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=EC-bh1YARsc. Acessado 15/04/ 2010.

BENISTE, José. Dicionário Yorubá: Português. 5 ed. - Rio de Janeiro: Ber-trand Brasil, 2020.

BISPO, Jairson Pereira. Movediço estudo de chão. 2021. 97f. Dissertação de Mestrado em Dança – Programa de Pós-Graduação em Dança, Escola de Dança, Universidade Federal da Bahia, Salvador/BA.

BONA, Dénètem T. Cosmopoéticas do refúgio. Trad. Milena P. Duchiade. Florianópolis-SC: Editora Cultura e Barbárie, 2020.

DORNELES, Dandara R. Palavras Germinates: entrevista com Nego Bis-po. Identidade!. São Leopoldo, v.26, n. 1 e 2, p14-26, jan./dez. 2021. ISSN 2178-437X

FREITAS, Elaine Daniely Miranda. Freeze: o ápice do bboy no Breaking. 2013. 72f. (Monografia) obtenção parcial do título de Licenciatura Plena em Dança pela Escola de Teatro e Dança da Universidade Federal do Pará, Belém.

GONÇALVES, Joana Brauer. Bohemian rhapsody: performance, ritual e re-lações de gênero no Breaking. 2012. 172f. Dissertação de Mestrado em An-tropologia Social - Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais.

JOHNSON, Imani K. Dark Matter in Breaking Cyphers: the life of africanist aesthetics in global Hip Hop. [recurso eletrônico]. US: Oxford University Press, 2022.

LEPECKI, André. Coreopolítica e coreo-polícia. Ilha Revista de Antropolo-gia. Florianópolis, v. 13, n. 1,2, p. 041–060, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/2175-8034.2011v13n1-2p41 . Acessado em: 15/05/2024.

MARTINS, Leda Maria. Performances do tempo espiralar: poéticas do corpo-tela. 1ª ed. - Rio de Janeiro: Cobogó, 2021.

MONCELL, Durden Intangible Roots. Everything remains raw: a historical perspective of Hip Hop dance. Youtube, 19 de outubro de 2022. Disponível em: https://youtu.be/-F-j5aXs_o4. Acessado em: 14/06/2023.

SODRÉ, Muniz. Pensar Nagô. Petrópolis- RJ: Editora Vozes, 2017.

OLIVEIRA, Adriele Albuquerque De. Danças Urbanas: desmistificando con-ceitos do gênero feminino no Breaking. 2021. 38f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação). Curso de Licenciatura em Dança da Universidade do Estado do Amazonas.

OLIVEIRA, Eduardo. Ensaios de Filosofia Africana. Instituto Conhecimento Liberta. videoaula 09 (1:30:22) 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=SkSz_d335c8&feature=youtu.be. Aces-sado em: 14/11/2023.

OLIVEIRA, Eduardo. FILOSOFIA POP. Spotify, 2016. #030 - Filosofia Afri-cana: ancestralidade. (1:48:12). Disponível em: https://open.spotify.com/episode/3OvEiYdJTSAKZZ1CkWlv2i?si=nda51T_5Thy1KhUkToG0CQ

OLIVEIRA, Louise L. Corp(O)ralidades: processos diferenciados de ensino-aprendizagem em dança. 2022. 55f. Trabalho de Conclusão de Curso (Gra-duação) - Instituto Federal de Brasília - IFB/Campus Brasília.

OLIVEIRA, Louise L. Fotos dos cards para a ANDA. 2023. Papel kraft recor-tado em formato de mobile com impressões circulares de referências biblio-gráficas e QR codes de vídeos na internet para interação e análise de dan-ça.

OZZILOST. The Freshest Kids. Youtube, 22 de março de 2012. Disponível em https://youtu.be/lKb1vszkeC8. Acessado em: 14/06/2023.

ROSE, Tricia. Barulho de preto [recurso eletrônico]: rap e cultura negra na América contemporânea. Trad. Daniela Vieira; Jaqueline Lima Santos. 1ª. ed. São Paulo: Perspectiva, 2021.

SANTOS, Michael Stefferson Silva Dos. Dança Breaking: Contexto, estilos e procedimentos em ensino e aprendizagem. 2023. 107f. Trabalho de Con-clusão de Curso (Graduação) - Universidade Federal do Rio Grande do Nor-te, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Curso de Licenciatura em Dança. Natal-RN.

SCHLOSS, Joseph Glenn. Foundation: B-boys, b-girls, and hip-hop cul-ture in New York. Oxford University Press, 2009.

Published

2024-10-18

How to Cite

DE OLIVEIRA, Louise; BARROS DA PAIXÃO, Maria de Lurdes. The use of the 3F’s - feeling, flow, flava - as an ethnic analysis system - aesthetic in dance: knowledge production on Hip Hop, stem from Breaking. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 261–282, 2024. DOI: 10.58786/rbed.2024.v3.n5.64161. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/64161. Acesso em: 28 oct. 2024.