The use of the 3F’s - feeling, flow, flava - as an ethnic analysis system - aesthetic in dance

knowledge production on Hip Hop, stem from Breaking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2024.v3.n5.64161

Abstract

Breaking culture is a means of producing, maintaining, transmitting and co-creating knowledge, anchored in African cosmologies and African-American diaspora. Its framework includes the categories of the 3F’s - Feeling, Flow and Flava - as indicators for the technical and qualitative analysis of the dance of the members of its community. Despite being well known and already established in its environment, with records and subtexts on its use, practice and functionality, until now there has been no specific writing on its functioning as a system of ethnic, ethical and aesthetic analysis in dance. We use the material about Breaking by Tricia Rose, Imani K. Johnson, Joseph Schloss and Moncell Durden. And use Muniz Sodré, Eduardo Oliveira and Jairson Bispo to reflect about ancestry in dance. With this, we hope to amplify the space for critical-reflexive thinking and the production of Knowledge in dance based on Breaking with its community in the academic sphere.

Author Biographies

Louise de Oliveira, Universidade Federal da Bahia, Salvador, Brasil.

Mestranda em Dança pela UFBA (desde 2023) - bolsista CAPES, formada em Educação Física pela FEF - UnB/DF (2006) e em Licenciatura em Dança pelo IFB - Campus Brasília/DF (2022); é membro da Crew BSBgirls desde 2006. Atua como artista performer da dança, artivista e arte educadora. Em seu trabalho e pesquisa acadêmica dialoga com questões de gênero, étnico-raciais e diáspora negra.

Maria de Lurdes Barros da Paixão, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Brasil

Artista, docente e pesquisadora da Dança e seus Processos Criativos, professora associada IV da Universidade Federal do Rio Grande do Norte- DEART/UFRN e Líder do Grupo de Pesquisa: LINC/ CNPq/UFRN. Desenvolve pesquisas sobre questões afrodiaspóricas, contra-dramatúrgicas e coreográficas na dança negra e da dança no cinema brasileiro e estrangeiro. Membro coordenadora do Comitê Temático: Dança e diáspora negra: poéticas políticas, modos de saber e epistemes outras da ANDA. Docente Permanente do Programa de Pós-graduação em Dança/Mestrado/Doutorado da UFBA/PPG/DANÇA.

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Published

2024-10-18

How to Cite

DE OLIVEIRA, Louise; BARROS DA PAIXÃO, Maria de Lurdes. The use of the 3F’s - feeling, flow, flava - as an ethnic analysis system - aesthetic in dance: knowledge production on Hip Hop, stem from Breaking. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 261–282, 2024. DOI: 10.58786/rbed.2024.v3.n5.64161. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/64161. Acesso em: 3 dec. 2024.