TERRITORY AND PHOTOGRAPHY: AN ACTION RESEARCH IN OCCUPATIONAL THERAPY WITH YOUNG PEOPLE
Territory and photography: an action research in occupational therapy with young people
DOI:
https://doi.org/10.47222/2526-3544.rbto64331Keywords:
Occupational Therapy, Youth, Photography, Territory, CultureAbstract
Introduction: The intersection of art, culture, and occupational therapy has been well documented in the field's literature, including various scientific productions that specifically address youth. This article presents part of the results of a research conducted in the city of (Suprimido), aiming to analyze how the artistic and cultural activities used in the study contributed to the understanding and possible transformations of the daily lives of young people in the territory where they live. Method: An action research was conducted using activity workshops and photovoice as forms of data production. Three young women who attended a Youth Reference Center participated in the study. The material produced during the research was presented in a photographic exhibition at a city museum during a festival. Results: Young people move through different territories despite facing discrimination for living in the outskirts and having limitations related to urban mobility due to the inefficiency of public transportation and the scarcity of financial resources. The photo exhibition provided elements to modify the status quo of peripheral youth. Discussion: The data allow for a discussion on two points regarding the use of artistic and cultural activities in research and practice in occupational therapy: (1) Artistic and cultural activities to understand the everyday life and territory in which they live; and (2) Artistic and cultural activities to transform everyday life. Conclusion: The research highlighted the potential of artistic and cultural activities for data production in qualitative studies in occupational therapy, especially in action research committed to the participating subjectsandsociety.
References
Abramo, H. W. (2005). “Condição Juvenil no Brasil Contemporâneo.” In: Retratos Da Juventude Brasileira: Análises de Uma Pesquisa Nacional, eds. Helena Wendel Abramo e Pedro Paulo Martoni Branco. Fundação Perseu Abramo/Instituto Cidadania.
Alves, H. C., Oliveira, N. P. & Chaves, A. D. (2016). “A Gente Quer Mostrar Nossa Cara, Mano: Hip Hop Na Construção de Identidade, Conscientização e Participação Social de Jovens Em Situação de Vulnerabilidade Social.” Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar 24(1): 39–52. http://doi.editoracubo.com.br/10.4322/0104-4931.ctoAO0637.
Borelli, S. H. S. & Oliveira, R. C. A. (2010). “Jovens Urbanos, Cultura e Novas Práticas Políticas: Acontecimentos Estético-Culturais e Produção Acadêmica Brasileira (1960-2000).” Utopía y Praxis Latinoamericana 15(50): 57–69. https://www.researchgate.net/profile/Silvia_Borelli2/publication/50285309_Jovens_urbanos_cultura_e_novas_praticas_politicas_acontecimentos_estetico-culturais_e_producao_academica_brasileira_1960-2000/links/56aa601708aed814bde69975/Jovens-urbanos-cultura-e (August 2, 2017).
Bourdieu, P. (1990). Photography: A Middle-Brow Art. Cambridge: Polity Press. https://monoskop.org/images/0/03/Bourdieu_Pierre_Photography_A_Middle-brow_Art.pdf.
Bourdieu, P. & Wacquant, L. J. D. (1992). An Invitation to Reflexive Sociology. Chicago: University of Chicago Press.
Brandão, C. R. & Borges, M. C. (2007). “A Pesquisa Participante: Um Momento Da Educação Popular.” Rev Ed Popular : 51–62. https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/19988/10662 (June 8, 2022).
Cassab, M. A. T. et al. (2008). “De Revolucionários a Violentos: A Questão Da Ação Política Da Juventude Na Literatura.” II Encontro Regional de Pesquisadores em Serviço Social da ABEPSS-leste/II Semana Acadêmica do Curso de Serviço Social da FSS/UFJF.
D’Alva, R. E. (2014). Teatro Hip-Hop: A Performance Poética Do Ator-MC. São Paulo: Perspectiva.
Ferreira, V. S. (2017). “Caminhos e Desafios Metodológicos Na Pesquisa Com Jovens.” In.: Pesquisar Jovens. Caminhos e Desafios Metodológicos, ed. Antonio Carlos Ferreira Vianna. Lisboa: ICS. Imprensa de Ciências Sociais, 17–32.
Freire, P. (1987). Pedagogia Do Oprimido. 17a. Rio de Janeiro: Paz e Terra. http://www.dhnet.org.br/direitos/militantes/paulofreire/paulo_freire_pedagogia_do_oprimido.pdf (June 27, 2019).
Galheigo, S. M. (2009). “Narrativas Contemporâneas: Significado, Diversidade e Contexto.” Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo 20(1): 8–12. http://www.revistas.usp.br/rto/article/viewFile/14050/15868 (July 18, 2017).
Galvani, D. et al. (2016). “Exercícios Etnográficos Como Atividades Em Espaço Público: Terapia Ocupacional Social No Fazer Da Arte, Da Cultura e Da Política.” Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar 24(4): 859–68. http://dx.doi.org/10.4322/0104-4931.ctoARF1004 (January 29, 2018).
Gonçalves, M. V. (2016). “‘Eu Nem Sabia Que Podia Entrar Aqui’: Promoção de Cidadania Cultural Como Experiência de Ressignificação de Identidade de Jovens Em Conflito Com a Lei.” Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar 24(1): 127–37. http://dx.doi.org/10.4322/0104-4931.ctoRE0664 (July 18, 2017).
Gonçalves, M. V., Bezerra Neto, L. R. & Malfitano, A. P. S. (2020). “O Cotidiano Revelado Por Imagens Da Cidade.” Interface - Comunicação, Saúde, Educação 24: 1–14. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832020000100803&tlng=pt.
Gonçalves, M. V. & Malfitano, A. P. S. (2020). “Brazilian Youth Experiencing Poverty: Everyday Life in the Favela.” Journal of Occupational Science 27(3): 311–26. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14427591.2020.1757495.
———. (2021). “Social Occupational Therapy, Impoverished Youth, and Everyday Urban Mobility.” South African Journal of Occupational Therapy 51(3): 32–40. https://scielo.org.za/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2310-38332021000400005
Governo do Estado do Espírito Santo. 2022. Metodologia Dos Centros de Referência Das Juventudes Do Governo Do Estado Do Espírito Santo. Vitória, ES: Banco Interamericano de Desenvolvimento.https://juventudes.es.gov.br/conheca-crj.
Hartman, L. R. et al. (2011). “How Do We ‘See’ Occupations? An Examination of Visual Research Methodologies in the Study of Human Occupation.” Journal of Occupational Science 18(4): 292–305. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14427591.2011.610776 (June 11, 2019).
Inforsato, E. A. (2019). “Arte, Saúde e Cultura Na Formação Em Terapia Ocupacional: Atividades, Corpo e Produção de Subjetividade Na Experiência Do PACTO.” In Atividades Humanas e Terapia Ocupacional: Saber-Fazer, Cultural, Política e Outras Resistências, ed. Carla Regina Silva. São Paulo, São Carlos: Hucitec, AHTO, 131–56.
Liberman, F. (2002). “Trabalho Corporal, Música, Teatro e Dança Em Terapia Ocupacional : Clínica e Formação.” Cadernos - Terapia Ocupacional: Produção de conhecimento e responsabilidade social 8(n.3): 39–43. https://conectato.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/04/artigo-3.pdf
Lopes, R. E. et al. (2011). “Oficinas de Atividades Com Jovens Da Escola Pública: Tecnologias Sociais Entre Educação e Terapia Ocupacional.” Interface - Comunicação, Saúde, Educação 15(36): 277–88. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832011000100021&lng=pt&tlng=pt.
Lopes, R. E. et al. (2014). “Recursos e Tecnologias Em Terapia Ocupacional Social: Ações Com Jovens Pobres Na Cidade.” Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar 22(3): 591–602. http://doi.editoracubo.com.br/10.4322/cto.2014.081.
Misse, M. (2010). “Crime, Sujeito e Sujeição Criminal: Aspectos de Uma Contribuição Analítica Sobre a Categoria ‘“bandido.”’” Lua Nova (79): 15–38. http://www.scielo.br/pdf/ln/n79/a03n79.pdf (October 8, 2019).
Novaes, R. C. R., Cara, D. T. & Papa, F. C. (2006). Política Nacional Da Juventude: Diretrizes e Perspectivas. São Paulo: Conselho Nacional da Juventude, Fundação Friedrich Ebert. https://bibliotecadigital.mdh.gov.br/jspui/handle/192/51.
Rolnik, R. (1995). O Que é Cidade. São Paulo: Brasiliense.
Silva, C. R. (2013). “As Atividades Como Recurso Para a Pesquisa.” Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar 21(3): 461–70. http://dx.doi.org/10.4322/cto.2013.048 (September 20, 2017).
Silva C. R. et al. (2016). “Juventude, Cultura e Profissionalização Da Criatividade.” Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar 24(1): 13–24. http://doi.editoracubo.com.br/10.4322/0104-4931.ctoAO0680.
Silva, V. P. & Barros, D. D. (2010). “Método História Oral de Vida: Contribuições Para a Pesquisa Qualitativa Em Terapia Ocupacional.” Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo 21(1): 68–73. http://www.revistas.usp.br/rto/article/view/14087/15905.
Siqueira, M. P. S. (2001). Industrialização e Empobrecimento Urbano: O Caso Da Grande Vitória 1950-1980. Vitória: EDUFES.
Sposito, M. P. (2009). “A Pesquisa Sobre Jovens Na Pós-Graduação: Um Balanço Da Produção Discente Em Educação, Serviço Social e Ciências Sociais (1999-2006).” In Estado Da Arte Sobre Juventude Na Pós-Graduação Brasileira : Educação, Ciências Sociais e Serviço Social (1999-2006). Volume 1, ed. Marilia Pontes Sposito. Belo Horizonte: Argvmentvm, 17–56. http://www.uff.br/observatoriojovem/sites/default/files/documentos/EstadoArte-Vol-1-LivroVirtual.pdf.
Sposito, M. P. & Tarábola, F. S. (2017). “Entre Luzes e Sombras: O Passado Imediato e o Futuro Possível Da Pesquisa Em Juventude No Brasil.” Revista Brasileira de Educação 22(71): 1–18. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782017000400201&lng=pt&tlng=pt (January 11, 2019).
Takeiti, B. A. & Gonçalves, M. V. (2021). Juventude(s) e Arte-Cultura No Complexo Do Alemão: Narrativas de Uma Experiência Em Extensão. 1st ed. Curitiba: Brazil Publishing. https://aeditora.com.br/produto/juventudes-a-arte-cultura-no-complexo-do-alemao/.
Takeiti, B. A. & Vicentin, M. C. G. (2016). “Jovens (En)Cena: Arte, Cultura e Território.” Cadernos de Terapia Ocupacional da UFSCar 24(1): 25–37. http://dx.doi.org/10.4322/0104-4931.ctoAO0667.
Vieira Filho, P. R. S., Gonçalves, M. V. & Takeiti, B. A. (2020). “Os Significados e Experiências Do ‘Projeto Juventude(S)’/The Experienes and Meanings of the ‘Project Juventude(S).’” Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional - REVISBRATO 4(2): 137–43. https://revistas.ufrj.br/index.php/ribto/article/view/31030/pdf_1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional - REVISBRATO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Declaração e Transferência de Direitos Autorais
O periódico REVISBRATO -- Revista interinstitucional Brasileira de Terapia Ocupacional é publicado conforme o modelo de Acesso Aberto e optante dos termos da licença Creative Commons BY (esta licença permite a distribuição, remixe, adaptação e criação a partir da obra, mesmo para fins comerciais, desde que os devidos créditos sejam dados aos autores e autoras da obra, assim como da revista. Mais detalhes disponíveis no site http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/).
No momento da submissão do manuscrito os autores deverão encaminhar, nos documentos suplementares a Declaração de responsabilidade, conflito de interesse e transferência de direitos autorais, segundo modelo disponivel na página "Instruções aos autores"
- Uso de imagens e discursos
Quando um autor submeter imagens para capa, que não correspondam a pesquisas em formato de artigo e que não tenham obrigatoriedade de autorização de Comitê de Ética, assim imagens presentes em outras seções, deverá ser anexado o TERMO DE CESSÃO DE DIREITO DE USO DA IMAGEM E DE DISCURSO (disponível modelo na página "Instruções aos autores"). Somente é necessário que o autor principal assine o termo e o descreva conforme o modelo abaixo em word.