The relationship between proficiency level and patterns of use of the English Language: the influence of audiovisual resources

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2021.v17n2a42795

Keywords:

L2 acquisition, proficiency, audiovisual genres

Abstract

The present study aims to shed light on the relationship between levels of proficiency and patterns of using English as a second language (L2). The understanding of which patterns of use have greater interaction with higher levels of proficiency brings non-trivial suggestions about habits that can foster a greater incentive for the development of this L2. We analyzed English as L2 proficiency and usage patterns of 133 participants from technical high school at the Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais. Proficiency was measured through a word association test, the Vocabulary Levels Test or VLT (NATION, 1990), and the patterns of use were investigated with questions taken from the Questionário de Levantamento de Usos de Línguas (VALADARES, 2017). Our results indicated that the items (i) playing games with English speaking (p = 0.014) (ii) watching videos in English (p = 0.024) and (iii) accessing information in English on the internet (p = 0.003) explain the variation proficiency among participants. These results suggest that the development of English as L2 can be enhanced by contact with audiovisual genres and with internet interactions in this language.

Author Biographies

Cândido Oliveira, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - CEFET-MG

Possui licenciatura em língua inglesa (2010), mestrado (2013) e doutorado (2016) em estudos linguísticos pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Durante a graduação, realizou um intercâmbio acadêmico com duração de um semestre na University of Wisconsin (EUA) e durante o doutorado realizou um estudo de campo na City University of New York (EUA) também com duração de um semestre. Participou do Programa de Desenvolvimento Profissional para Professores de Língua Inglesa da Fullbright na St. John's University (EUA). Atualmente é professor de língua inglesa do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG) e professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Minas Gerais (POSLIN/UFMG) . Possui experiência com ensino de língua inglesa presencial e a distância e é embaixador da Olimpíada Brasileira de Linguística no CEFET-MG. Desenvolve trabalhos na área de linguística, atuando principalmente nos seguintes temas: (1) aprendizibilidade na aquisição da L2, (2) processamento linguístico na L2 e (3) métodos experimentais em estudos linguísticos.

Augusto Moura, Universidade Federal de Minas Gerais /Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - UFMG/CEFET-MG

Graduando em licenciatura em língua inglesa pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais e participa do projeto de pesquisa de Iniciação Científica pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais. Tem interesse na área de Linguística, com ênfase em Psicolinguística, com foco seguintes temas: bilinguismo, aquisição de segunda língua, processamento de linguagem. Estudante no grupo de pesquisa Cognição, Processamento e Aquisição de Linguagem (CogProA), vinculado ao laboratório de Psicolinguística da UFMG.

Karina Canabrava, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - CEFET-MG

Bacharel e Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal de Viçosa (2011). Mestre em Aspectos Biodinâmicos do Movimento Humano pelo programa de Pós Graduação em Educação Física UFV/UFJF (2011-2013). Pós Graduação Lato Sensu em Programa de Saúde da Família pela Universidade Gama Filho (2012-2013). Doutora em Ciências da Saúde - Saúde da Criança e do Adolescente pela Universidade Federal de Minas Gerais (2013-2017).

Published

2021-06-21