Towards a philosophical approach of linguistic reasoning in rewriting and authorship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2021.v17n2a42821

Keywords:

rewriting. grammar, authorship, language teaching.

Abstract

Rewriting and authorship are two of the main themes of the current discussion around language teaching. The aim of this work is to theoretically rescue the concepts underlying the debate and defend the naturalistic character of the language activities that underlie the student’s writing. With regard to rewriting, we propose that, before we approach it as a methodological proposal to the classroom, there is an activity of linguistic reflection, rational and unconscious, which Culioli (1995) named as ‘epilinguistic activity’ that can guide the written production under the assumption of a grammar already present in the student. Likewise, in a conception of authorship that takes it as a constitutive and natural part of any text, as in Amossy (2016), we propose that the student explicitly inserts himself as the author of his text when he has autonomy and context for his linguistic and discursive choices, much more than when sticking to previous textual models. In this sense, grammar and style, together, condition creativity in communicative processes (FRANCHI, 2006), which includes school essays.

Author Biographies

Teresa Cristina Wachowicz, Universidade Federal do Paraná

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Paraná (1992), mestrado em Letras pela mesma instituição (1997), doutorado em Linguística pela Universidade de São Paulo (2003). Em 2010, realizou um pós-doutoramento na área de Aquisição de Linguagem na Universidade de Campinas. Atua como docente no Departamento de Literatura e Linguística da Universidade Federal do Paraná; atualmente como Adjunta IV. Em nível de pós-graduação, é professora do Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal do Paraná, orientando mestrado e doutorado, e coordenando dois laboratórios: O Laboratório de Aquisição de Linguagem (LAL) e o Laboratório de Estudos no Ensino de Línguas e Literaturas (LEELL). Entre 2021 e 2023, assume a coordenação do PPGLetras/UFPR. Tem experiência na área de Semântica Formal, Semântica Lexical e Semântica Cognitiva, investigando principalmente os seguintes temas: tempo, aspecto, evento e aquisição de categorias semânticas. Tem igualmente trabalhos na intersecção entre gramática e discurso, focando na área de ensino de língua portuguesa.

Denise Miotto Mazocco, Universidade Federal do Paraná

Possui graduação em Letras Português-Inglês pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2011) e graduação em História pela Universidade Federal do Paraná (2012). É mestre e doutora em Estudos Linguísticos pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Paraná. Escritora, tem publicação em literatura infantil, não infantil e livro didático.

Published

2021-06-21