Similarities and differences between the concepts of Active Learning and Linguistic ActiveLearning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31513/linguistica.2021.v17n2a53302

Keywords:

active learning, active linguistic learning, gammar teaching, linguistics.

Abstract

The expression “Active Learning” is used to classify pedagogical activities in which students take the leading role in the learning process, performing meaningful activities, that engage them and lead them to reflection (BONWELL; CHARLES C; & JAMES A.; EISON, 1991). In Approach of Active Linguistic Learning (2017), I formulated a proposal for a language teaching methodology in which concepts from Linguistics are linked to principles of cognitive sciences and where the sentence is the point starting point for the development of complex language skills. The purpose of the proposal was to bring new perspectives for language teaching through pedagogical practices that contribute to a more effective learning of the structure and potentialities of the language, in a conscious, critical and linked way to reading and writing processes. This article aims to define the concept of “Active Linguistic Learning ”, arguing, based on research on prior knowledge and deep knowledge in learning, and explaining why it is essential that certain principles of linguistics be taken into consideration in pedagogical practices.

Author Biography

Eloisa Pilati, Universidade de Brasília

Licenciada e Bacharel em Letras-Português (1998), realizou mestrado e doutorado em Linguística na Universidade de Brasília (2000-2006) e pós-doutorado no Massachusetts Institute of Technology - MIT (2015) e foi professora visitante na Universidade Nova de Lisboa (2020), pelo Programa Capes Print (88887.511576/2020-0). É professora adjunta da Universidade de Brasília, no Departamento de Linguística Português e Línguas Clássicas (LIP), atuando na graduação e na pós-graduação. Foi coordenadora do Curso de Licenciatura em Letras-Português, noturno, (2014), do Projeto Prodocência/Letras CAPES (2013), Pibid/Letras (2018-2020), Coordenadora de Integração das Licenciaturas da UnB (2019-2020). Atualmente, é Diretora de Planejamento de Acompanhamento das Licenciaturas (DEG/UnB) e lidera os Grupos de Pesquisa: "O Centro-Oeste na história do Português Brasileiro/CNPq" e "Novas perspectivas para a língua portuguesa na sala de aula/CNPq". Desenvolve pesquisas em duas áreas principais: linguística teórica e educação. No campo teórico, investiga modelos sintáticos relacionados a ordem de palavras, ordem verbo-sujeito, sujeitos nulos e fenômenos de concordância nas línguas naturais. Na área educacional, investiga temas relacionados processos de aprendizagem, com ênfase em métodos de ensino inovadores baseados nas ciências cognitivas e nas neurociências, e o uso de materiais manipuláveis/concretos no ensino de Língua Portuguesa. Faz parte do Comitê Científico da Revista da Associação Brasileira de Linguística, é membro da Comissão de Linguística na Eduação Básica da Abralin e Pesquisadora Associada da Rede Nacional de Ciência para Educação (CPE).

Published

2021-06-21