The Presence of Latin in the Santa Casa de Caridade Cemetery (Bagé, RS)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24206/lh.v10i2.59952

Keywords:

Latin, Cemetery, Tomb art, Funerary architecture, Religion

Abstract

Cemeteries keep part of our Cultural Heritage, being a place of remembrance in an attempt to immortalize the dead. Several tombs at the Santa Casa de Caridade Cemetery (Bagé, RS, Brazil) translate a universe of sociocultural representations, with their architectures, allegories, languages, and sculptures. Among these languages is Latin. The motivation for this research is due to the lack of works of this kind and the relevance of observing the presence of Latin today. The present work aims to observe the cemetery sections where Latin is present, the deceased’s nationality and socioeconomic condition, the funerary art, and the religious elements present in the tombs. This work was concluded through qualitative, literary, and field research. Through field visits to the cemetery, photographs were collected.
Of the 27 tombs with Latin scriptures, 23 are in the oldest section, which contains luxurious and academic buildings. Most are of low elevation, built in art déco style with academic architecture, and belong to Christian Portuguese and Spanish families. Therefore Latin is predominantly used on the tombs of families of European descent, Christians, and of higher socioeconomic standing. This use of Latin on the tombstones is probably due to the greater access to information and the arts, the appreciation for European erudite styles, the tradition of Latin’s use in the Catholic Church to reaffirm the Christian faith of the family, and as a desire of perpetuating the families’ socioeconomic status with sumptuous tombs, distinguishing them by demonstrating a supposed knowledge of Latin.

Author Biographies

Dienifer Feijó Vieira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduada em Letras, Línguas Adicionais (Inglês, Espanhol e Respectivas Literaturas) pela Universidade Federal do Pampa. Formada em curso livre de língua inglesa na escola de idiomas Yázigi. Estudou inglês na Eurocentres Language School em Toronto, Canadá. Realizou cursos de conversação em inglês pela Universidade Federal do Pampa. Concluiu cursos e treinamentos na área pedagógica pela Universidade Corporativa Yázigi. Trabalhou como professora de Língua Inglesa de 2013 a 2018 na escola de idiomas Yázigi (Bagé, RS). Foi professora de língua Inglesa no programa Idiomas sem Fronteiras na Universidade Federal do Pampa (bolsista CAPES de 2018 a 2020). Planejou e criou o curso Inglês Através da Astronomia e sua ementa, vinculado com o Idiomas sem Fronteiras e o Planetário da UNIPAMPA. Trabalhou como professora de língua inglesa no CÉSAR - Centro de Ensino e Aprendizagem e no Colégio Nossa Senhora Auxiliadora na cidade de Bagé para anos finais e ensino médio. Atualmente é discente no Programa de Pós-graduação Letras na área de Estudos da Literatura com linha de pesquisa em Sociedade, (Inter)textos literários e Tradução nas Literaturas Estrangeiras Modernas na Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Taíse Simioni, Universidade Federal de Alfenas

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002), mestrado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005) e doutorado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2011). Atualmente é Professora Associada na Universidade Federal de Alfenas, com atuação no Departamento de Letras. Tem experiência na área de Linguística, atuando principalmente nos seguintes temas: fonologia, morfofonologia, variação linguística e ensino da língua portuguesa.

Evellyne Patricia Figueiredo de Sousa Costa, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Letras-Português/Latim pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002); mestrado em Letras - Teoria e Análise Linguística pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006) e doutorado em Teoria e Análise Linguística pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2011). Tem experiência na área de Latim e Linguística, atuando principalmente nos seguintes temas: fonologia, latim clássico, latim vulgar, estudos diacrônicos de língua portuguesa. É professora associada do departamento de Letras Clássicas e Linguística da Universidade Federal de Santa Maria e coordenadora do projeto Banco de dados de textos escritos: Português Histórico do Rio Grande do Sul. Atua no programa de Pós-Graduação em Letras da UFSM coordenando o projeto Português Antigo do Rio Grande do Sul: língua e história I e II e Língua e Humanidades Digitais. Participa do Grupo de Pesquisa HlinFu (História da Língua e Formação Urbana).

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Published

2024-09-16