Fragments and absences:

ways of existence of teaching and choreographic production activities in the city of Florianópolis (SC) between the 1940s and 1980s.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58786/rbed.2022.v1.n1.53223

Keywords:

Dance History, Florianópolis, Dance

Abstract

The historical context of the development of teaching activities and choreographic production in the city of Florianópolis, capital of the State of Santa Catarina, is the focus of this article. From fragments and absences, a journey that starts from classical ballet as a reference for dance production in the 1940s and goes all the way to the first contemporary productions of the 1980s. An approach to the constitution of this municipality since the 16th century, from the perspective of its colonization process and migratory flows, was included to highlight the development of dance in the specificity of its environment and in its different historical moments.

Author Biography

Vera Lúcia Amaral Torres, Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil

Vera Lúcia Amaral Torres holds a PhD in Aesthetics, Sciences and Technology of the Arts: Theater and Dance from the University Paris 8, France (2012); a Master's Degree in Arts: Dance (Master 2) - University Paris 8 (2006); a Master's Degree in Communication and Semiotics ? PUC/SP (2000); Degree in Physical Education - Instituto Porto Alegre ? RS (1986). University Professor: CDS / Federal University of Santa Catarina (since 1997). Coordinator of various dance-related extension projects, including: Modern Dance Project - UFSC (1998), Investigative Body Dance Project - UFSC (2001-2003), Rehearsal Tube Project - Body: Scene and Debate - partnership between CDS/UFSC and Ceart/Udesc (2001-2016) and Café com Dança Project - UFSC (2013-2017). Organizer of the books Tubo de Ensaio: experiências em dança e arte contemporânea (Florianópolis: Edição dos Autores, 2006); Coleção Dança Cênica: Pesquisas em Dança - vol.1 (Joinville, Letra d?água, 2008); Histórias da Dança: Coleção Dança Cênica - vol.2 (Florianópolis: IOSC, 2012) and Tubo de Ensaio: composição [Interseções + Intervenções] (Florianópolis: Instituto Meyer Filho, 2016). Coordinator and curator of the UFSC Dance Week Festival (2012, 2013 and 2017 editions). Member of the Santa Catarina State Council for Culture (2003-2004); Member of the Municipal Council for Cultural Policy (Florianópolis /SC, 2011-2013). She worked as a dancer between 1988 and 1995 in dance groups in Porto Alegre: Grupo Experimental Tal, Choreo Grupo de Dança and Anima Cia de Dança.

References

BREHSAN, Nastaja Roussenq. A formação de bailarinas e bailarinos contemporâneos em Florianópolis. 2007. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Artes Cênicas) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

COLLAÇO, Vera. Um teatro para o trabalhador de Florianópolis. In: FLORES, Maria B. R., LEHMKUHL, L., COLLAÇO, V. (org.) A casa do baile. Estética e modernidade em Santa Catarina. Florianópolis: Fundação Boiteux, 2006. p. 211-236.

CORRÊA, Carlos Humberto P. História de Florianópolis - Ilustrada. Florianópolis: Insular, 2005. 2a ed.

FLORES, Maria B. R. Estética e Modernidade: à guisa de introdução. In: FLORES, Maria B. R., LEHMKUHL, L., COLLAÇO, V. (org.) A Casa do Baile. Estética e Modernidade em Santa Catarina. Florianópolis: Fundação Boiteux, 2006. p. 11-38.

FOSSARI, Teresa Domitila. Cultura pré-histórica da Ilha de Santa Catarina. In: MELO Osvaldo Ferreira de (org.) História Sociocultural de Florianópolis. Florianópolis: Clube Doze de Agosto / I.H.G.S.C, Lunardelli, 1991.

LUNARDELLI, Daniel H, França. A Cidade Milagre: novos contornos de uma Florianópolis em vias de modernização. Cadernos NAUI. Vol. 2, n. 2, jan -jun 2013.

MEYER, Sandra. Novos tempos para a dança nos anos 1970. In: MEYER Sandra, NORA, Sigrid e PEREIRA. Roberto (org.) Seminários de Dança - História em Movimento: biografias e registros em dança. Caxias do Sul: Lorigraf, 2008. p.103 - 116

NUNES, Sandra Meyer. A Dança Cênica em Florianópolis. Florianópolis: Fundação Franklin Cascaes, 1994. (Cadernos de Cultura e Educação, n° 2).

SIMÃO, Charlene. A cena da dança contemporânea em Florianópolis - 1972 a 2008: vestígios e reverberações. 2008. Monografia (Graduação). Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Artes, Curso de Artes Cênicas, Florianópolis, 2008.

SIMÃO, Charlene e BREHSAN, Nastaja. In: XAVIER, Jussara, MEYER, Sandra e TORRES, Vera. (org.) Histórias da Dança (Coleção Dança Cênica, vol. 2). Florianópolis: Editora da UDESC, 2012. p.121-140

XAVIER Jussara. Ballet Desterro: contemporaneidade na dança catarinense, DVD, documentário, FUNARTE : Florianópolis/SC, maio de 2010.

XAVIER Jussara. Ballet Desterro: contemporaneidade na dança catarinense In: XAVIER, Jussara, MEYER, Sandra e TORRES, Vera. (org.) Histórias da Dança (Coleção Dança Cênica, vol. 2). Florianópolis: Editora da UDESC, 2012. p.141-171

Published

2022-07-29 — Updated on 2024-05-10

Versions

How to Cite

TORRES, Vera Lúcia Amaral. Fragments and absences:: ways of existence of teaching and choreographic production activities in the city of Florianópolis (SC) between the 1940s and 1980s. Brazilian Journal of Dance Research, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 290–317, 2024. DOI: 10.58786/rbed.2022.v1.n1.53223. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/53223. Acesso em: 24 nov. 2024.