Dance and teaching:
between challenges and possibilities
DOI:
https://doi.org/10.58786/rbed.2023.v1.n3.58970Keywords:
Formação de professores de dança, Ensino de dança na escola., DançaAbstract
The article focused on the training of dance teachers for the school context, with the aim of understanding how the initial training of dance teachers has been configured in Brazil, in the context of a public university with a consolidated track record in the area. Theoretically, it worked with the idea of the reflective practical professional, in conjunction with professional teaching knowledge. Methodologically, it used narrative interviews. The analysis was built around the axis: the initial training of dance teachers. It is argued that students should be able to experience teaching in a school environment, even though it is difficult to find teachers with this training working with dance teaching in schools. The conclusion is that the teaching and learning processes in dance dialogue and adhere to the perspective of the studio and reflective practice.
References
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB – Lei n° 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC, 1996.
BUENO, Belmira Oliveira. O método autobiográfico e os estudos com histórias de vida de professores: a questão da subjetividade. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 28, n.1, p. 11-30, 2002.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.2, p. 359-371, maio/ago. 2006.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação. V. 17, n. 51, set/dez. 2012.
DELORY-MOMBERGER, Christine. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, Salvador, v. 01, n. 01, p. 133-147, jan./abr. 2016.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 20ª São Paulo: Paz e terra, 1997.
MARQUES, I. A. Dançando na escola. 5ª Edição. São Paulo: Cortez, 2010.
MILLS, W. C. A Imaginação Sociológica. 6ª edição. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1982.
SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
SHULMAN. Lee Shulman. Conhecimento e ensino: fundamentos para nova reforma. Cadernos Cenpec. v. 4, n. 2, p. 196-229, 2014.
SOTER, S. C. Saberes docentes para o ensino de Dança: relação entre saberes e formação inicial de licenciados em Dança e Educação Física que atuam em escolas da rede pública de ensino do Rio de Janeiro e região metropolitana 2016. 268 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
Published
Versions
- 2024-05-09 (3)
- 2023-12-01 (2)
- 2023-09-02 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in the Revista Brasileira de Estudos em Dança are
responsible for the content of signed articles and retain copyright.
They grant the journal the right of first publication with the work simultaneously
licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 License
(Open Archives Initiative - OAI). This feature, used for open-access journals,
allows sharing work for non-commercial purposes and acknowledges
authorship. If the text is later published in another vehicle, the author
must inform that it was initially published as an article in the Revista Brasileira
de Estudos em Dança. Therefore, even if the journal owns the first publication,
authors are entitled to publish their work in institutional repositories or on
their personal pages, even if the editorial process has not been completed.
The journal reserves the right to make normative, orthographic, and grammatical changes to maintain the language standard, respecting the authorial style.