Teaching Grammar and Multiple Literacies: Perceptions on the Construction of Meaning Under the Influence of The Indexical Value of the Language and its Impact on Teaching of Verbal Agreement

Authors

  • Danieli Silva Chagas Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.35520/diadorim.2017.v19n2a10363

Keywords:

Grammar teaching, Verbal agreement, Multiple literacy, Indexical value of language,

Abstract

Tis article presents reflections on the possibilities inherent in the teaching of linguistic phenomena of a microstructural nature, such as verbal agreement, from the three axes for grammar teaching (VIEIRA, 2014, 2017), namely: (i) the teaching of grammar as a reflective activity (FRANCHI, 2006; BASSO e OLIVEIRA, 2012; FOLTRAN 2013), (ii) the teaching of grammar related to the production of meaning (NEVES, 2013, PAULIUKONIS, 2014, ORLANDI, 2006, SIGNORINI, 2006 and SIGNORINI, 2008) and (iii) the teaching of grammar related to variation and norms (VIEIRA, 2013; GÖRSKI; FREITAG, 2013; MARTINS, VIEIRA, TAVARES, 2014). Te presentation of alternatives for the work with second axis are better exploited, in principle, in studies focused on macro-structural phenomena than on phenomena such as agreement. Te reflections point to existing alternatives to the work of verbal agreement, and other phenomena, in view of the approach of the construction of meanings from the point of view of multiple literacies and the indexical value of language.

Author Biography

Danieli Silva Chagas, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda em Língua Portuguesa (Letras Vernáculas) e Mestre em Letras pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, pós-graduada em Literaturas Portuguesa e Africanas de Língua Portuguesa pela mesma instituição e em Educação a Distância pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial - SENAC, graduada em Língua Portuguesa e Literatura pela Universidade Estácio de Sá - UNESA. Tem experiência em ensino e pesquisa nas áreas Língua Portuguesa, Literatura, Produção Textual, Educação e Educação a Distância, com ênfase na elaboração de material didático. Atualmente é professora conteudista na Dtcom, onde elabora material didático para cursos de graduação e pós-graduação à distância; professora tutora a distância na Universidade Aberta do Brasil UAB/ Consórcio CEDERJ, atuando na disciplina Estágio Supervisionado, integrante do curso de Letras oferecido pela Universidade Federal Fluminense- UFF em parceria com a Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ; e professora de Língua Portuguesa, Literatura e Produção Textual na Rede Estadual de Ensino do Rio de Janeiro.

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Published

2017-12-29

Issue

Section

III. Para o tratamento de norma e variação no ensino de gramática