Reading, speaking, writing and linguistic reflection: A proposal for integration between portuguese language teaching activities

Authors

Keywords:

Língua Portuguesa, Ensino-aprendizagem, Atividades didáticas integradas, Atividades sociais.

Abstract

The objective of this work is to analyze the integration between reading, speaking, writing and linguistic reflection activities in Elementary School II, considering the need to expand the linguistic-discursive competence of learners, who need to mobilize themselves through the various socio-institutional instances of building language, in which subjects are required multiple proficiencies in different and complex pragmatic contexts. The theoretical framework is based on the postulations of Marcuschi (2005, 2008), Koch (2003, 2004, 2006), Koch and Elias (2009a, 2009b), Bazerman (2011), Bakhtin (1998, 2010a, 2010b, 2013, 2016, 2017), Moura (2016, 2017, 2019), for which language teaching activities are built on the very dynamics of socio-cultural practices. The analyzed corpus is part of activities developed by an elementary school teacher, organized in 04 (four) cycles, among which I analyze 3 (three) cycles, in which I reflect on the activities developed there, leading me to conclude on the need for integration between didactic actions mobilized in the classroom and in the school space, actions that lead to the subjects’ autonomy in the socio-interactive spaces in which they are inserted.

Author Biography

Heliud Luis Maia Moura, Universidade Federal do Oeste do Pará. Santarém, PA, Brasil

Possui Doutorado em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (2013), Mestrado em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (2005).

References

BAKHTIN, M. M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.

_________. Estética da criação verbal. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010a.

_________. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010b.

_________. Questões de estilística no ensino da língua. São Paulo: Editora 34, 2013.

_________. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAZERMAN, C. Gênero, agência e escrita. São Paulo: Cortez, 2011.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

KOCH, I. V. A interação pela linguagem. São Paulo: Contexto, 2003.

____¬_____. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez Editora, 2006.

_________. Introdução à linguística textual. 1ª. Edição. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

KOCH, I. V; ELIAS V. M. Ler e compreender: os sentidos dos textos. São Paulo: contexto, 2009a.

____¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬_____. Ler e escrever: estratégias de produção textual. São Paulo: Contexto, 2009b.

_________. Oralidade e ensino de língua: uma questão pouco “falada”. In: DIONISIO, A. P.; BEZERRA, M. A. (orgs.). O livro didático de Português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005.

_________. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

MOURA, H. L. M. Atividades de referenciação em narrativas afiliadas ao universo do lendário da Amazônia: implicações sociocognitivas e culturais. 338 f. Tese (Doutorado em Linguística. Área de Concentração: Linguística) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.

_________. Atividades de produção escrita realizadas por alunos da educação básica: uma perspectiva interacionista e sociodiscursiva do ensino de língua materna. Mimeo, 2016.

_________. Atividades didáticas integradas no ensino de língua (ADIs): uma concepção dialógica e sociodiscursiva. Mimeo, 2017.

_________. A integração entre as atividades de leitura, oralidade, escrita e reflexão linguística: uma proposta para o ensino de Língua Portuguesa no Ensino Médio. Revista de Estudos Linguísticos. V. 48, n 3, 2019.

VINHOTE, A. D. P. Atividades Didáticas Integrdas (ADIs): uma proposta para a ampliação da capacidade linguístico-discursiva dos alunos no ensino fundamental. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Oeste do Pará, Instituto de Ciência da Educação, Programa de Mestrado Profissional em Letras em Rede Nacional – PROFLETRAS, Santarém 2019.

Published

2024-06-30