The Treatment Forms in Arthur Reis’ Family Personal Letters

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24206/lh.v10i2.61210

Keywords:

Variation and change, address forms related to the interlocutor, Arthur Reis’ family sample, PHPB/AM

Abstract

This article aims to describe the address forms (you, mister) as subjects in a sample of 119 Arthur Reis’ family personal letters written between 1940 and 1980 taken from the PHPB/AM Project. We followed the Historical Sociolinguistics (Romaine, 1982; Conde Silvestre, 2007) based on the Variation and Change Theory (Wlh, 2006 [1968]; Labov, 1994), as the theoretical-methodological approach to conduct the study. Our main hypothesis concerns the implementation of the pronoun você (you) on the written form of manauaras’ writters with different ages. The implementation of the pronoun você may be related to social and pragmatical factors, such as symmetrical and asymmetrical relations among interlocutors. Results show the variation among you (tu), mister (senhor/senhora) and you (você) as subject. When we observe the correlation between strategies related to the second person singular and the socialpragmatic relations assumed by the senders and the addresses from three generations, we found that the descendent asymmetrical relations (father/mother-in-
-law → daughter/daughter-in-law) as well as in symmetrical relations (brothers and sisters; brothers-in-law and sisters-in-law; cousins), the alternate use of the pronouns tu (you) and você (you) was observed whereas in ascendent asymmetrical relations (children/grandchildren →mother/grandmother), the use of senhora (mister) was observed. We notice that você (you) does not maintain the formality traces related to the original pronoun Vossa Mercê, since it does not alternate with the pronoun senhor/senhora in ascendent asymmetrical relations. The alternation is only observed with the pronoun tu in descendent asymmetrical relations and symmetrical relations, thus showing intimacy and familiarity.

Author Biographies

Edson Galvão Maia, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - Manaus, AM, Brasil.

Possui Doutorado em Estudos da Linguagem (2018), pela Universidade Estadual de Londrina - UEL, Mestrado em Letras: Estudos da Linguagem (2012), Especialização em Linguística (2009) e Graduação em Letras - Língua e Literatura Portuguesa (2008) pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM. Atualmente atua como professor no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM e em pesquisas na área da Linguagem, especialmente Sociolinguística, Dialetologia, Fonética e Fonologia e Morfossintaxe.

Flávia Santos Martins, Universidade Federal do Amazonas. Manaus, AM, Brasil

Possui graduação em Letras - Língua e Literatura Portuguesa pela Universidade Federal do Amazonas (2008). Especialista em Linguística pela Universidade Federal do Amazonas (2009). Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (2013). Pós-doutora pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente, é professora da Universidade Federal do Amazonas, lotada na Faculdade de Letras.

Izete Lehmkuhl Coelho, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil.

Fez Doutorado em Linguística pela UFSC, Mestrado em Letras (Literatura) pela UFSC e Graduação em Letras - Português/Inglês - na modalidade Licenciatura pela UFSC. Realizou Estágio de Pós-Doutorado na UNICAMP, sob a supervisão da professora Mary Kato, e Estágio de Pós-Doutorado na UFRJ, sob a supervisão das professoras Célia Lopes e Sílvia Cavalcante. É Professora Titular da UFSC e Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. É membro dos projetos Variação Linguística da Região Sul (VARSUL) e Para a História do Português Brasileiro em Santa Catarina (PHPB-SC). Atua nas áreas de Sociolinguística e Dialetologia e Linguística Histórica, com ênfase em estudos sobre variação e mudança na (morfo)sintaxe do português, seja na dimensão sincrônica ou diacrônica da língua. Atualmente, desenvolve estudos sobre o sistema pronominal do português brasileiro.

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Published

2024-09-24

Issue

Section

Artigo - Dossiê "A expressão de emoções no gênero epistolar"