Are breweries for everyone? an investigation into the brewing labor market in paraíba in the light of gender

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70051/mangt.v3i2.61245

Keywords:

Gastronomy, Gender, Brewery market, Labor market, Paraíba

Abstract

The food industry is marked by gender! This stigma is evident even in the brewing market, given the social differences, such as the historical forced removal of women from production, the assignment of brewing to male responsibility and their domination in this field, the few female brewers. The aim is to verify gender issues in Paraiba breweries registered with MAPA, both as employers and employees, to identify the presence and occupation of social minorities, quantifying them and drawing up a current panoramic profile. This research is quantitative, basic in nature, exploratory in purpose, bibliographical and field-based, with a collection instrument using an electronic questionnaire. In the on-site survey, snowball sampling began with the breweries registered in the state. The data was systematized and analysed taking into account the cultural markers exposed. Thus, the social force is made up of: 80% heterosexual white cis men, and 20% heterosexual cis, brown and indigenous women. As for the gender of the workforce: 78% are cis men, 16% are cis women and 6% are unidentified.

Author Biographies

Antonio Agaildes Sampaio Ferreira, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil

Estudante de Bacharelado em Gastronomia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) no Centro de Tecnologia e Desenvolvimento Regional (CTDR). Sommelier de Cervejas pelo Instituto CERES de Educação Cervejeira (Instituto CERES) e SENAC - PE. Experiência na área administrativa-contábil e gestão na área de gastronomia, com ênfase no atendimento ao cliente, preparação de coquetéis e drinques, e sommelieria de cervejas. Interesse em pesquisa na área de história da alimentação, produção cervejeira, memória gastronômica, harmonizações com comidas e cervejas, economia e finanças que envolvem o mercado gastronômico, gênero e raça na gastronomia e no mercado cervejeiro, e afins.

Ademilson Bezerra Teixeira, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil

Licenciando no Curso de Ciências Biológicas na Universidade Federal da Paraíba (UFPB), em João Pessoa - PB. Técnico em Agroindústria formado pelo Colégio Agrícola Vidal de Negreiros (CAVN-CCHSA-UFPB), em Bananeiras - PB, com foco em Rotulagem, Análise Sensorial e Projetos Agroindustriais. 

Valéria Louise de A. Maranhão Saturnino Silva, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB, Brasil

Professora do Departamento de Gastronomia / CTDR da Universidade Federal da Paraíba - UFPB desde maio de 2016. Doutora em Administração / Finanças (2017) e Mestre em Administração / Finanças (2013) pelo PROPAD/UFPE. Especialista em Finanças e Controladoria pela FSH (2011) e Bacharel em Administração pela UFPE (2009), tendo obtido a Láurea Universitária (Média de 8,96). Tem mais de dez anos de experiência em docência do ensino superior. É Co-Fundadora do canal do YouTube FinTube, sobre Finanças Pessoais e Corporativas. Tem experiência profissional e de consultoria nas áreas de Administração Financeira, Educação Financeira, Planejamento Estratégico e Gestão de Projetos. Tem interesse em pesquisas nas áreas de Educação, Educação Financeira, Gestão de Pessoas e Finanças Aplicadas a Setores Específicos. 

Published

2024-02-29

Issue

Section

Artigos originais