The commensality in coffee shops and the coffee consumption rituals in Brazil and Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70051/mangt.v4i2.64753

Keywords:

Specialty coffees, Consumption habits, Hospitality, Communicational environment, Gastronomy

Abstract

The objective of this work is to examine the consumption of specialty coffees from a sociocultural perspective in order to carry out a comparative study on the consumption habits and rituals of coffee shop patrons in Brazil and Portugal, as well as analyzing how one of these coffee shops works to educate its customers regarding specialty coffees. The theoretical contributions used encompass commensality, consumption rituals and hospitality. The methodological procedures include content analysis of semi-structured interviews with coffee consumers in Portugal and Brazil and also with managers of a chain of coffee shops with stores in both countries. As a result, the consumption of specialty coffees is still in a stage of discovery and curiosity for Portuguese and Brazilians, with discrepancies in the production and reception poles with regard to communicative actions.

Author Biographies

Lucas de Vasconcelos Teixeira, Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM), São Paulo, SP, Brasil

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo (ESPM), em que foi bolsista Capes-Prosup. Mestre pelo mesmo programa. Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade de São Paulo (USP). Integrante do grupo de pesquisa Biocon. Professor em cursos de pós-graduação Lato Sensu EaD da ESPM e da Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc).

Aline Marques Lima, Universidade Anhembi Morumbi (UAM), São Paulo, SP, Brasil

Mestre em Hospitalidade pela Universidade Anhembi Morumbi. Especialista em Varejo pela Fundação Getúlio Vargas. Graduada em Marketing pela Faculdade Belas Artes e em Gastronomia pela Universidade Anhembi Morumbi. Experiência em Gestão de Novos Negócios e Empreendedorismo. Atua como Professora do SEBRAE-SP.

Sara Carolina Barbosa, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil

Graduada em Tecnologia em Gastronomia pelo Centro Universitário de Maringá (2010), especialista em Jornalismo Cultura pela UERJ (2017) e Cultura Material e Consumo pela USP (2020).Atuou de 2009 a 2011 em operações de restaurantes e catering, de 2010 a 2021 como docente de cursos profissionalizantes na área da gastronomia e hospitalidade, com passagens pelo Senac-PR, Senac-Rio e Gastronomia Periférica. Bolsista CAPES no mestrado do programa de Ciências da Comunicação da ECA-USP.

Published

2024-12-30

Issue

Section

Dossiê temático: gastronomias e circum-navegações