Before “Eating with the Eyes”: reflections on a course on creative processes and plating for Gastronomy
DOI:
https://doi.org/10.70051/mangt.v4i2.65641Keywords:
Gastronomy Creation Lab, Transdisciplinarity, Arts, Creativity, Design Thinking, GastronomyAbstract
This article discusses a creative process and plating course entitled "Gastronomy Creation Laboratory," held at the Higher Technology Course in Gastronomy at the Federal University of Pelotas, between august and november 2023. Using a qualitative action research approach, topics such as color theory, photography, creativity and food styling were addressed. The results indicated that the experience significantly developed participants creative skills, enabling them to create original dishes and enhance their presentation techniques. Based on participant feedback, a methodology for creating dishes and tasting menus in gastronomy was suggested for classroom implementation. The conclusions highlight the potential of the course as a valuable tool for training gastronomy professionals and suggest that it could become a discipline for the Higher Course of Gastronomy with the addition of certain key themes for optimal learning.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rangel Carraro Toledo Borges, Paula Garcia Lima, Tatiane Kuka Valente Gandra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).